سلولیت چیست ؟

منابع پزشکی و سلامتی

سلولیت چیست ؟

۵۹۶ بازديد

سلولیت نام بیماری ای از چربی است که به بافت همبند زیر پوست شما فشار می آورد. اغلب روی ران‌ها، شکم و باسن ظاهر می‌شود. سلولیت باعث می شود سطح پوست شما برآمده و چروکیده به نظر برسد و یا گودی به نظر برسد. در دکتر نیوز همراه ما باشید تا درباره راهکارهای درمان و علائم بیماری سلولیت توضیحات کامل را ارائه دهیم.

سلولیت چه کسانی را تحت تأثیر قرار می دهد ؟

سلولیت مردان و زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، زنان با سرعت بسیار بیشتری نسبت به مردان دچار سلولیت می شوند.

سلولیت چقدر شایع است ؟

سلولیت بسیار شایع است. بین 80 تا 90 درصد زنانی که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته‌اند، سلولیت دارند. کمتر از 10 درصد از مردان سلولیت دارند.

ژنتیک، جنسیت، سن، میزان چربی بدن و ضخامت پوست تعیین کننده میزان سلولیت و میزان قابل مشاهده بودن آن است. با افزایش سن، پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و می تواند ظاهر سلولیت را آشکارتر کند. افزایش وزن همچنین می تواند ظاهر سلولیت را برجسته تر کند.

اگرچه افراد چاق دارای سلولیت شدید هستند، اما برای افراد بسیار لاغر غیر معمول نیست که متوجه ظاهر سلولیت شوند.

تفاوت بین سلولیت و لیپدما چیست ؟

لیپدما یک وضعیت پزشکی است که باعث تجمع چربی اضافی در قسمت پایین بدن می شود. لیپادم اغلب باسن، ران و ساق پا را درگیر می کند. گاهی اوقات بازوها تحت تأثیر قرار می گیرند. روی دست ها یا پاها تأثیر نمی گذارد.

لیپدما باعث حساس شدن پوست شما می شود. اگر لیپادم دارید، ممکن است پوست شما درد کند، متورم شود، احساس سرما کنید یا به راحتی کبود شود. بافت پوست شما نیز اغلب تغییر می کند – ممکن است شبیه پنیر کوتیج، بلغور جو دوسر یا پوست پرتقال باشد. همانطور که لیپادم بدتر می شود، می تواند بر توانایی راه رفتن شما تأثیر بگذارد.

سلولیت یک بیماری زیبایی است. همچنین اغلب معده، باسن و ران ها را درگیر می کند و همچنین شبیه پنیر دلمه، بلغور جو دوسر یا پوست پرتقال است. سلولیت ممکن است خجالت‌آور به نظر برسد، اما دردناک نیست.

سلولیت روی بدن من تاثیر میگذارد ؟

سلولیت بر سلامت جسمانی کلی شما تأثیر نمی گذارد و آسیبی هم ندارد. با این حال، ممکن است ظاهر آن را دوست نداشته باشید و بخواهید آن را پنهان کنید.

علائم و علل سلولیت چیست ؟

علائم و علل سلولیت چیست

سلولیت پوست برآمدگی یا گودی دارد. ممکن است همیشه یا فقط زمانی که پوست خود را نیشگون می گیرید قابل مشاهده باشد. سلولیت روی شکم، ران و باسن شما تأثیر می گذارد.

سلولیت چهار درجه دارد:

  • درجه 0: هیچ سلولیتی در بدن شما وجود ندارد.
  • درجه 1: هنگام ایستادن پوست شما صاف است، اما هنگام نشستن گودی خفیف ظاهر می شود.
  • درجه 2: هنگام ایستادن یا نشستن، پوست شما دارای فرورفتگی متوسط است.
  • درجه 3: پوست شما هنگام ایستادن یا نشستن دچار فرورفتگی های شدید می شود. پوست شما همچنین دارای قله ها و دره های عمیق (مناطق برجسته و افسرده) است.

علت اصلی سلولیت چیست ؟

مشخص نیست دقیقا چه چیزی باعث سلولیت می شود. سلولیت زمانی ایجاد می شود که نوارهای فیبری که پوست شما را به عضله زیرین متصل می کنند به طور نامنظم سفت شوند. این سفت کردن پوست شما را به سمت پایین می کشد و لایه چربی طبیعی زیر پوست به سمت بالا فشار می آورد. نتیجه ظاهری چروکیده در پوست است.

همچنین مشخص نیست که چرا سلولیت در زنان بیشتر از مردان است. یک نظریه شامل نوارهایی است که پوست، هیپودرم (بافت زیر جلدی) و لایه‌های عضلانی عمیق را به هم متصل می‌کند. در مردان، الیافی که نوارهای همبند را تشکیل می‌دهند به صورت متقاطع با هم می‌شوند. در زنان، الیافی که نوارهای پیوندی را تشکیل می‌دهند، در یک راستا قرار دارند و با فاصله مساوی (موازی) از هم فاصله دارند. نوارهای موازی ممکن است پوکرینگ را بهتر از نوارهای متقاطع نشان دهند.

نظریه دیگر این است که مقادیر بالاتر هورمون استروژن ممکن است باعث سلولیت شود. سلولیت اغلب زمانی ایجاد می شود که زنان استروژن بیشتری تولید کنند.

منبع: دکتر نیوز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.